A Jinjer zenekarral való találkozásom 2017-re nyúlik vissza, amikor a YouTube-on véletlenül rábukkantam a Who Is Gonna Be The One című daluk videoklipjére. A hörgés és a tiszta ének közötti kontraszt azonnal megfogott. Mint a műfaj elkötelezett rajongóját, azonnal rabul ejtett a zenéjük, és azóta is lelkesen követem a kelet-ukrajnai csapat pályafutását. Később ismertem meg a Pisces című szerzeményüket, amely több szempontból is nagy hatást gyakorolt rám. Egyrészt a zene maga lenyűgözött, másrészt asztrológusként különösen megragadott a dal témája, amely a Halak csillagjegyről szól. Érdekes egybeesés, hogy az énekesnő, Tatiana Shmayluk is ebben a jegyben született, ami valószínűleg inspirálta őt a dal megírására.
Képzeljetek el egy aprócska hölgyeményt, akinek a torkából olyan hörgések törnek elő, hogy még a sárkányok is elpirulnának irigységükben. Ez a mini-dinamó nem más, mint Tatiana, a dekoratív külsejű fronthölgy. De ne tévesszen meg senkit a mérete, mert amikor énekelni kezd, az angyalok is tátott szájjal hallgatják. A színpadon? Na, ott aztán igazi buldózer! Úgy tombol, hogy még a hangtechnikusok is kapaszkodnak a keverőpultba. De amikor levonul a színpadról, hirtelen átváltozik a világ legcukibb, legközvetlenebb emberévé, volt szerencsém ugyanis személyesen is találkozni vele a 2018-as Dürer-beli koncert előtt.
Ennek a körülbelül 160 centis leányzónak kijutott a kreativitásból, Az Instagram profilját elnézve azt hinné az ember, hogy véletlenül egy divatmagazin oldalára tévedt. Ha nem lenne épp egy világszerte ismert metal énekesnő, simán lehetne a kifutók királynője is. De énekel, na meg hörög.
Idén, év elején dobta az üzletek polcaira a Micro című középlemezt a banda, amelyről a címadó dal kivételével mindegyikhez videoklipet is készítettek. Számomra különösen a Teacher! Teacher! baszott oda. De a többi is tetszett.
A zenekar végigturnézta a nyarat, mindeközben a stúdióban is sok időt töltöttek, így jelenhetett meg október 25-én a Macro címre keresztelt új stúdióalbum. Korábban egy interjúban a basszusgitáros Eugene Abdiukhanov elmondta: náluk úgy működik a dalszerzés, hogy megírnak egy bizonyos számú dalt és azok felkerülnek a lemezre, ellentétben más bandákkal, akik akár 15-20 dalt is kiizzadnak magukból. Ezek közül pedig, ami jól sikerült, megy az albumra. Náluk nincs olyan, hogy "írjunk 100 dalt, aztán válasszuk ki a legjobbakat". Nem ám! Ha ők 8 dalt írnak, akkor 8 dal kerül a lemezre, punktum. Lehet, hogy ez a Jinjer egyre növekvő sikerének a titka? Elvégre a minőség fontosabb kell, hogy legyen a mennyiségnél, ez kétségtelen. Az együttes pedig az utóbbi évek egyik legnagyobb áttörését hajtotta végre metál fronton.
Elsőként kijött a Judgement (&Punishment), majd másodikként az On The Top, amely dalok remekül megmutatták a korong irányvonalát: a már megszokott Jinjeres hangzás, zúzások, súlyos dob-és gitártémák. Előbbi szám amilyen nyugisan indul, olyan keményen folytatódik, változatos és kreatív zenei megoldásokkal lett megtűzdelve. Utóbbi -címéhez híven- a csúcsra juttatja a hallgatót - orgazmus a fülnek.
Nemcsak a fronthölgy találékony, de a Jóistennek hála, az együttes többi zenésze is remek dallamérzékkel lett megáldva. Meglepetés a Retrospection, amely ukrán sorokkal indít, és Tatiana szüleiről énekel benne. Nagyszerűen eltalált tétel, bizony.
A Jinjer bizony nem a szarral gurigázik, kérem szépen. Ez kőkemény metál. A négytagú formáció progresszív metált játszó társulatként definiálja magát, ám dalaikban sokféle elemet fel lehet fedezni, úgy, mint a klasszikus rock és a death metal vonala is.
A Noah című számot a bibliai Noé ihlette, maga a szerzemény pedig lehengerlő, pofán csap azonnal. De a Home Back, a Pausing Death és a The Prophecy is beleég az ember fülébe. A záró tétel, az IainnereP nyugisan kezdődik és el is marad a nagy zúzás, de a hangulata abszolút összegzi az egész lemezt.
Összegezve: kedves szomszédaink ismét odapakolták magukat és ismét egy remek albumot hoztak össze, amely -szerintem- erősebb, mint az összes eddigi együttvéve. Egy, régebben rettenet mód alulértékelt banda végre a magasba tört. Megérdemlik a sikert.
10/10
Megjelenés: 2019. október 25.
Kiadó: Napalm Records
Tracklist:
01. On the Top
02. Pit of Consciousness
03. Judgement (& Punishment)
04. Retrospection
05. Pausing Death
06. Noah
07. Home Back
08. The Prophecy
09. IainnereP
Zenészek:
Tatiana Shmaylyuk - ének
Eugene Abdiukhanov - basszusgitár
Roman Ibramkhalilov - gitár
Vladislav Ulasevich - dobok