Augusztus 22-én érkezik a svájci metalboszorkányok új varázslata, az "Inquisition" című stúdióalbum. Izgatottan várhatjuk, mit hoz ez a lemez, az első klipes dal már júniusban feladta a leckét - nem mást választottak beharangozónak, mint magát a címadót.
Ma a második kislemez is napvilágot látott, a lányok választása a High Priestess Of The Night című tételre esett, és természetesen vizuális anyag is készült hozzá. A kisfilmben már látható a gitáros Romana Kalkuhlterhessége, amelyről nemrég adtunk hírt, a turnékon szülési szabadsága alatt Simone Van Straten (Sisters of Suffocation, Beyond Sanity) helyettesíti majd.
A Metalshop TV néhány nappal ezelőtti interjúban Morgan Lander, a Kittie énekese elmondta, miért is nem szereti, ha zenekarát még mindig "nu metal" előadóként címkézik. A csapat legutóbbi albuma, a "Fire" (kritika ITT) 2024 nyarán jelent meg, és egy jóval keményebb, érettebb anyag lett, mint elődei.
"Ez a címke már nem tükrözi a zenénket. Úgy érzem, hosszú ideig ez kissé negatív jelzőnek számított, hiszen a nu metal először piedesztálra emelkedett, majd bukása után önmaga paródiájává vált. Mi már korán eltávolodtunk ettől a hangzástól. A második nagylemezünk, a 2001-es "Oracle" már kevésbé képviselte ezt a stílust. Ugyanakkor továbbra is büszkén mondhatjuk, hogy segítettünk elindítani ezt a mozgalmat. A korai nu metal zenekarok között voltunk, és az emberek kedveltek minket. Szóval igen, büszkék vagyunk arra, hogy első, "Spit" című albumunk nyomot hagyott ebben a műfajban. De már nem úgy zenélünk, mint régen. Már nem vagyunk nu metal zenekar."
- kezdte okfejtését Morgan, majd Tara McLeod, a Kittie gitárosa így boncolgatta tovább a témát:
"Úgy tűnik, hogy valahányszor változás van a zenében,először mindenki utálja azt. Egy nagy, népszerű váltást mindenkinek először gyűlölnie "kell". A nu metal esetében ez egy egyszerűsített zenei forma, de ez nem teszi kevésbé értékessé. Gyakran némi fejlődésre és talán néhány évre van szükség ahhoz, hogy a zenei rajongók felzárkózzanak és visszanézve rájöjjenek: 'Hű, ez tényleg szuper fülbemászó volt. És valójában ezeknek a riffeknek, a refréneknek és az énekeknek a megírása tulajdonképpen nem is egyszerű.' Egyszerűsítettek, de nem egyszerűek."
Morgan húga, a dobos Mercedes is kifejtette véleményét:
"Szerintem sokan összekeverik a túlzsúfolt játékot a jó zenével. Mert sok túlzsúfolt dal van, amiről azt gondolom: 'Ez a szám szar.' Nem kell annak lennie, hogy jó legyen. Ez ugyanaz, mint amit mondani szoktam – csak mert tudsz gyorsan játszani, még nem jelenti azt, hogy kellene is... Ha teret adsz magadnak, az sokkal többet nyújthat. Ha a zenédet egyszerűbbnek tartod, és megadod magadnak ezt a teret, vokálisan vagy bármi más tekintetben többet tehetsz. Néha a kevesebb több."
"Nem vagyunk nu-metal zenekar, és soha nem is leszünk újra az. Nem próbálunk visszahozni valamit, ami számunkra már rég elmúlt. Lehet, hogy van egy riff vagy egy ötlet, ami visszautal arra, akik a múltban voltunk, de ez házasodik a Kittie modernebb elképzeléseivel is. Valószínűleg ez a legjobban hangzó album, amit valaha rögzítettünk. Több világban is megveti a lábát. Úgy érzem, amikor ezt az albumot írtuk, nem volt olyan érzésünk, hogy bármit is bizonyítanunk kellene. Szóval határozottan nehéz és érettebb, és a dalszerzés hihetetlen."
Így zárta gondolatait:
"Úgy érzem, megtehettük volna, hogy csak félvállról vesszük, és azt csináljuk, amit az emberek elvárnak tőlünk, de soha nem voltunk ilyen zenekar. Mindig szembementünk mindennel és a saját utunkat jártuk, és szerintem ezt fogjuk folytatni. És ez ennek a zenekarnak a szépsége."
Újabb kislemezzel örvendeztetett meg minket a Halestorm - a Rain Your Blood On Me című dal az augusztus 8-án érkező "Everest" albumon kap helyet, amely a zenekar hatodik stúdiólemezeként érkezik.
A dal igen fontos mondanivalót hordoz, erről a csapat énekesnője, Lzzy Hale mesélt:
"A Rain Your Blood On Me egy óda a nőkhöz. A kúszás, a kapaszkodás, az ökölbe szoruló kezek, a szirénák sikolya, az üvegcserepek robaja - ez a mi harci kiáltásunk. Nőként, Arejay, Joe és Josh támogatásával körülvéve mindent, amiért eddig küzdöttünk, ebbe a kislemezbe sűrítettünk bele. A dal hajnal háromkor, dübörgő lábdobbanásokkal indult, egyetlen kántálással: ‘Rain Your Blood On Me’. Akkor még azt sem tudtuk pontosan, mit jelent ez a cím, csak néztük, ahogy Savannah (Georgia állam) baljós spanyolmohái között hasad az ég. De éreztük, hogy ez így helyes. Délelőtt fél tizenkettőre pedig a korábban papírra vetett versem úgy állt össze, mintha egy történet lett volna, ami csak arra várt, hogy végre elmeséljük. Lehet, hogy mi még nem nyerjük meg a háborút a saját életünkben, de továbbadhatjuk a fáklyát a lányainknak, hogy majd ők megvilágíthassák az utat."
November 6-án a banda visszatér Magyarországra, a Barba Negra színpadán láthatjuk őket, vendégzenekaruk az indiai Bloodywood lesz.
Az Evanescence újabb dallal jelentkezett a mai napon, az alternatív zene egyik különleges hangjával, K.Flay-vel (Kristine Meredith Flaherty) alkották meg a Fight Like A Girl című dalt. A szám különlegessége, hogy a legújabb John Wick-univerzumban játszódó film, a Ballerina stáblistája alatt csendül fel, amely már a mozikban látható és PVOD-on is elérhető.
Egyébként a klipet maga Chad Stahelski, a John Wick-filmek rendezője és a Ballerina producere rendezte. Ez az első zenés videója, amely tele van lendülettel és akcióval, visszahozva a bosszú, a kitartás és a női erő témáit, amelyek a filmet is áthatják. Amy Lee, K.Flay és a zenekar egy sötét, John Wick-szerű világban adják elő a dalt, amely a Ballerina jeleneteit idézi. A feszültség csak fokozódik, ahogy a díszlet lángra kap, majd szakadni kezd az eső, mintegy felidézve a film epikus fináléját.
"A Ballerina hihetetlen utazás volt számomra, amely során olyan zenészekkel és filmes alkotókkal dolgozhattam együtt, akiket mindig is csodáltam. A projekt közben egyre nagyobb és nagyszabásúbb lett, és amikor a Fight Like A Girl videójáról kezdtünk beszélni, ragaszkodtam hozzá, hogy azt Chad rendezze. Addig mondogattam, amíg meg nem történt! Hihetetlen élmény volt, Chad igazi álompartner, és mindannyian izgatottan mutatjuk meg, mit hoztunk létre együtt."
- mesélte Amy, a zenekar énekesnője, Chad pedig hozzátette:
"Amikor végeztünk a Ballerina forgatásával, tudtuk, hogy egy olyan dalt szeretnénk a film végére, amely visszaadja a John Wick-hangulatot és energiáját, ugyanakkor saját, egyedi karaktere van. A zeneszerzőnkkel, Tyler Batesszel beszélgetve egyértelmű volt, hogy kit szeretnénk… Amy Lee-t és az Evanescence-t. Ők pedig megírták az egyik legjobb dalt, amit valaha hallottam, olyat, ami megragadja a film lényegét, és mosolyt csal a nézők arcára, amikor kilépnek a moziból. Részese lenni ennek az útnak, és a zenekarral közösen dolgozni a videón életem egyik legjobb – és legszórakoztatóbb – élménye volt."
2024 júniusában jelent meg -13 év szünet után- a kanadai Kittie visszatérő lemeze, a "Fire", amely igen pozitív fogadtatásra lelt, mi ITT írtunk róla kritikát.
A franciaországi Clisson-ban megrendezett Hellfesten a zenekar is tiszteletét tette, és a LOUD TV kapta mikrofonvégre a csapat dobosát, Mercedes Landert és a gitáros Tara McLeod-ot, akik az új album mellett arról is meséltek, hogy hogyan talált vissza a Kittie a zenéléshez.
"Őszintén szólva, a dolgok egyszerűen elszabadultak. Nem igazán a mi ötletünk volt az újraegyesülés és az album, mi csak pár koncertet akartunk adni. Felajánlottak nekünk néhány lehetőséget, és az volt a terv, hogy kihasználjuk ezeket, aztán visszamegyünk a koporsóinkba. De az univerzumnak más tervei voltak velünk."
- emlékezett vissza Mercedes, az énekes Morgan húga.
"Végül a Sumerian kiadó megkeresett minket egy lemezajánlattal. Belementünk, megírtuk az albumot, kiadtuk, és most itt vagyunk Franciaországban. Nem igazán így képzeltük el a dolgokat – ez nem szerepelt a "bakancslistánkon", úgymond. De nagyon örülünk, hogy itt lehetünk, és szerintem a "Fire"-rel tényleg túlléptünk saját magunkon."
Amikor arról kérdezték, milyen volt hosszú idő után újra közösen zenélni, Tara így mesélt:
"Hihetetlenül szuper élmény volt ezekkel a csajokkal újra stúdiózni, és azt érezni: ‘Basszus, Morgannel még mindig totál egy hullámhosszon vagyok. Mercedes lábdobjával meg instant összekapcsolódtam.’ Ez teljesen ledöbbentett – hogy ‘igen, tényleg, velük kell zenélnem.’ Remek érzés volt. Játszottam már sok más zenésszel is, de sosem volt ilyen. Ez tényleg egy óriási, szemfelnyitó élmény volt. Pedig nem hittük volna, hogy valaha még egyszer megtehetjük."
Természetesen szó esett a lemezfelvételről is, amelyről a gitáros lány így mesélt:
"Most muszáj volt egy modernebb megoldást találnunk, mert már nem élünk egymáshoz közel. Ivy [Vujic, a Kittie basszusgitárosa] már az Egyesült Államokban lakik, én Kanadán belül teljesen máshol, Morgan és Mercedes pedig Ontarióban vannak. Szóval számítógéppel és Dropbox-szal dobáltuk egymásnak a riffeket. Volt egy ilyen ‘riff-temető’, tele ötletekkel meg dalkezdeményekkel. Morgan és Mercedes tudtak együtt próbálni, én meg amikor Ontarióba utaztam, csatlakoztam hozzájuk."
"Őszintén szólva ez egy tök jó módszer volt arra, hogy egy kicsit jobban szét tudjuk szedni a dalokat, mert régen csak ott álltunk mind együtt egy teremben, és ott gyúrtuk ki. Most meg mindenki otthon is tudott rajta dolgozni. Mercedesnek nem kellett tizenötször eljátszania ugyanazt a számot, hogy mi kitaláljuk a gitárokat – a dobtémákat felvette, mi meg kidolgoztuk hozzá a gitárt. Mercedes is rögzítette a magáét, ahogy mi mindannyian, és ez egy jó módszer volt arra, hogy pontosabbak legyünk."
Mercedes így zárta a témát:
"Úgy gondolom, így több figyelmet fordíthattunk a dalokra is. Azokra a finom részletekre, amelyeket élőben talán észre sem vettünk volna, viszont a felvételeken hallhatóvá váltak. Ez pedig lehetőséget adott arra, hogy tudatosabban építsünk ezekre, ami nagyon hasznos volt."
A Halestorm augusztus 8-án dobja piacra legújabb, sorrendben hatodik nagylemezét, amely az "Everest" címet viseli. A Lzzy Hale vezette pennsylvaniai négyes, akik nemrégiben még a budapesti közönséget is lázba hozták az Iron Maiden előzenekaraként, most újabb fejezetet nyit pályafutásában.
Az albumról elsőként a Darkness Always Wins című kompozíció látott napvilágot, megelőzve ezzel a korong címadó tételét. A dal már önmagában is ígéretes ízelítőt nyújt abból a zenei utazásból, amelyre a zenekar ezúttal invitálja hallgatóságát, illetve most vizuális formában is megjelenítette a szám üzenetét. A frissen megjelent videoklip igen látványosra és lenyűgözőre sikerült, megtekinthető a Youtuebe-on.
Az Evanescence legutóbb 2021-ben adott ki nagylemezt, amely a "The Bitter Truth" címet viselte, legfrissebb munkájuk pedig az Afterlife című kislemez, amely a Netflix Devil May Cry című sorozatában csendült fel.
A WDHA-FM 105.5 FM rockzenei rádióállomás vendége volt néhány nappal ezelőtt a zenekar énekesnője, Amy Lee, aki mesélt az új zenei tervekről. Elárulta: 2026-ban jelenhet meg az új Evanescence-album.
"Éppen visszatértünk a stúdióba egy rövid időre, közvetlenül az 'Afterlife' felvétele előtt, a nagyobb turnénk lezárása után, tavaly év végén. Akkor Nick Raskulinecz producerrel elkészítettünk néhány dalt, majd újra koncertezni indultunk. Aztán jött az Afterlife-projekt. Visszatértünk, gyorsan felvettük, majd ismét útra keltünk. Nagyon sok minden történt, de mindez rendkívül felpezsdítő és szórakoztató volt. Most épp egy 'YOLO' (You Only Live Once - Csak egyszer élsz) pillanatot élek át. Nincs vesztegetni való időm."
- kezdte Amy, majd így folytatta:
"Másképp kezdtünk gondolkodni arról, hogy feltétlenül teljes albumot kell-e készíteni és egyszerre kiadni mindent? Amikor a pandémia berobbant, már négy dalt felvettünk, de még nem fejeztük be az albumra szánt dalok készítését. Ezért elkezdtük egyenként kiadni őket, hiszen akkoriban úgy gondoltuk: 'Ki tudja, mikor ér véget mindez, ha egyáltalán véget ér? Adjuk ki a zenénket.' Annyira jó érzés volt megtapasztalni a rajongók visszajelzéseit és a dalok megjelenésének örömét, hiszen azok frissek voltak, miközben dolgoztunk az albumon - minden valós időben történt."
Felfedte a banda elképzeléseit is:
"Azt szeretném, ha idén is ilyen lenne. Folyamatosan szeretnék dolgokat megjelentetni, akár a következő albumunkhoz, akár valamilyen érdekes mellékprojekthez tartoznak. Egyszerűen csak kiadjuk őket az év során, a teljes megjelenés pedig valószínűleg jövő év elején lesz."
A múlt hétvégi Download fesztiválon, az Egyesült Királyság Leicestershire-i Donington Parkjában a Kittie gitárosa/énekese, Morgan Lander beszélgetett Neil Jones-szal a TotalRock-tól arról, hogyan változott a zeneipar a zenekar két legutóbbi kiadványa, a 2011-es "I've Failed You" és a 2024-es "Fire" között eltelt 13 évben.
"Határozottan más volt. Visszatérni egy új albummal 13 év szünet után - érzem a különbséget. Néha poénkodunk azzal, hogy mi még éppen elcsíptük a zeneipar régi szép napjainak végét. Úgy érezzük, az egy másik korszak volt. De a művészek, az iparág változik, ugyanakkor valamennyire a régi is marad. A művészek továbbra is csak elismerésre vágynak, és arra a lehetőségre, hogy kifejezhessék és megvalósíthassák, amit szeretnének. Szóval változott is, meg nem is."
- kezdte az énekesnő, majd amikor arról kérdezték, mi volt a legmeghatározóbb pillanat a Kittie visszatérését illetően, Morgan így válaszolt:
"Sok apró dolog vezetett ehhez. Azt hiszem, talán a katalizátor a dokumentumfilm lehetett, amit három évbe telt elkészíteni, 2014 és 2017 között. Ez eredetileg arra szolgált volna, hogy összehozzuk a zenekart, de inkább azért, hogy megünnepeljük, amink volt, és szépen lezárjuk a dolgokat. Sosem terveztük úgy, hogy 'Indítsuk újra a zenekart.'"
"De ez vezetett néhány fesztiválajánlathoz az Egyesült Államokban, hogy csak néhány koncert erejéig újra összeálljunk. És csak ennyit terveztünk. Aztán ott találkoztunk néhány emberrel a jelenlegi kiadónktól (Sumerian Records), akik azt mondták: 'Imádtuk a koncerteteket. Érdekelne minket egy új album kiadása.' Mi pedig elgondolkodtunk: 'Belevágunk?' És persze, a válasz igen lett. Szóval ezek az apró dolgok vezettek ehhez a pillanathoz, miközben öt évvel ezelőtt határozottan nem foglalkoztunk a visszatérés gondolatával. Eszünkbe sem jutott! Az utóbbi években pedig eljátszottuk az első koncertjeinket, stúdióba vonultunk és felvettünk egy új albumot, és most itt vagyunk a Download-on. Volt izgalom és stressz, mert sok munkába kerül visszajutni arra a szintre, különösen, ha olyan régóta nem játszottatok együtt. Így majdnem egy évig gyakoroltunk. De rögtön az első koncerten, amint kiléptünk a színpadra, olyan volt, mintha 'Emlékszem, hogyan kell ezt csinálni.'"
A Kittie jövőbeli terveivel kapcsolatban Morgan így mesélt:
"Megterveztük az év hátralévő részét a koncerteket illetően. Itt vagyunk, hogy több fesztiválon is fellépjünk. Van egy headliner fellépésünk a londoni Dome-ban, és visszatérünk Európába, hogy még néhány dolgot megcsináljunk. Hazamegyünk, amerikai fesztiválokon lépünk fel. És azt hiszem, nagyon élvezzük magunkat, így valószínűleg lesznek még kiadványok. Vannak közelgő évfordulós dolgaink is. A "Spit" (a csapat 2000-ben megjelent debütáló albuma) 25 éves, szóval ki tudja, mit csinálhatunk még, de hamarosan jön. De igen, azt hiszem, valószínűleg lesz még új zene a jövőben, és meglátjuk, hová vezet ez az út minket."
Csütörtökön nyitotta meg kapuit Franciaországban a Hellfest, ahol tegnap a Within Temptation elemi erővel söpört végig a színpadon. A rajongók számára különleges csemege, hogy a teljes koncert élőben közvetítve került a YouTube-ra. A setlist tökéletes egyensúlyt teremtett a legutóbbi, "Bleed Out" című album friss szerzeményei és olyan időtálló klasszikusok között, mint a Stand My Ground, az Our Solemn Hour, vagy a méltóságteljes fináléként szolgáló Mother Earth. Sharon den Adel ismét bizonyította kivételes színpadi jelenlétét – a francia zászlóval díszített fűzőben lépett színpadra, majd elsöprő energiával ragadta magával a közönséget az első perctől az utolsóig.
Egy szenvedélyes zenei találkozás keretében The Yagas -élén az Oscar-jelölt színésznővel és A démonok között sztárjával, Vera Farmigával- egyesítette erőit a punk-cigány legendákkal, a Gogol Bordello-val, hogy kiadják a Chervona Ruta stúdióváltozatát. A dal ma jelent meg, tökéletesen időzítve Ukrajna misztikus Iván-napi (Kupala-éj) ünnepségeivel, miután fergeteges élő előadásuk néhány héttel ezelőtt a New York-i ikonikus Bowery Ballroomban már nagy visszhangot keltett a YouTube-on.
A Gogol Bordello, amely 1999-ben alakult Manhattanben, egyedülálló zenei világot teremtett a punk-rock, az ukrán népzene és a cigányzene fúziójával. Frontemberük, Eugene Hütz -polgári nevén Yevhen Oleksandrovych Nikolaiev-Symonov- ukrán gyökerekkel rendelkezik, kiegészülve litván és cigány felmenőkkel, ami tökéletesen tükröződik a zenekar eklektikus hangzásvilágában. A kilenc stúdióalbumot maguk mögött tudó formáció most új vizekre evez ezzel az izgalmas kollaborációval.
Ez a zenei együttműködés nem csupán művészi kifejezés, hanem kulturális misszió is – mind Farmiga, mind Hütz mélyen kötődik ukrán örökségéhez. A Chervona Ruta nem csak egy dal; egy himnikus szerelmi történet, amely az indusztriális rock, a metál és az elektronikus elemek elegyével ragadja meg a hallgatót, miközben fontos üzenetet közvetít: felhívni a figyelmet Ukrajna gazdag nyelvére és kultúrájára, valamint támogatni az ukrán népnek segítséget nyújtó humanitárius szervezeteket.